Prof. Dr. Hatice KALKAN (Bölüm Başkanı) / Dr. Öğr. Üy. Seher Selin ÖZMEN (Bölüm Bologna Koordinatörü)
Program Türü
Lisans Programı
Kazanılan Derecenin Seviyesi
Lisans
Kazanılan Derece
Arkeoloji Bölümü lisans diplomasına sahip olarak, "Arkeolog” unvanıyla mezun olur.
Eğitim Türü
Tam zamanlı.
Kayıt Kabul Koşulları
Lise Bitirme Diplomasına sahip olup, Öğrenci Yerleştirme Sınavına girerek yeterli puanı elde eden her öğrenci bölüme kayıt yaptırabilir.
Önceki Öğrenmenin Tanınması
Bir diğer üniversitenin Arkeoloji Bölümünden ya da başka bir bölümden geçiş yapacak öğrenciler, Transkriptlerindeki AKTS, Kredi ve İçerik ile müfredat karşılaştırması yapılarak varsa eşleniği olan derslerden (başarılı olmuşlarsa) muaf tutulurlar.
Mezuniyet Koşulları
Bu programda öğrenim gören öğrencilerin, mezun olabilmek için 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları, Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliğinin şartlarını sağlamaları gerekmektedir. Mezuniyet için kazanılması gereken minimum AKTS, 240'dır. Öğrencilerin aynı zamanda varsa zorunlu stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları zorunludur.
Program Amacı
Arkeoloji öğrenimi, yaşadığımız coğrafyanın tarihsel ve kültürel derinliğinin anlaşılması ve anlatılması konusunda önemli bir misyon sağlamasının ötesinde mesleki bilgi ve görgünün getirdiği uzmanlığa olan gereksinime de katkı sağlamaktadır. Bölümümüz, Arkeoloji Bölümü ismi altında Tarihöncesi Arkeolojisi, Protohistorya ve Önasya Arkeolojisi ve Klasik Arkeoloji alanlarında Paleolitik dönemden başlayarak Roma döneminin sonuna kadar öğrencilerimize kapsamlı bir ders içeriği sunmaktadır. Teorik derslerin yanı sıra öğrencilerimizin bölüm bünyesinde yürütülmesi planlanan ve Türkiye Cumhuriyeti sınırlarında yürütülen arazi ve laboratuvar çalışmalarına katılımları sağlanarak uygulamalı eğitimlerle de arazi deneyiminin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Mezunların Mesleki Profilleri
Mezun öğrencilerimiz, akademik kariyer beraberinde kamusal ve özel müzelerde, koruma kurullarında, belediyelerde, uzman arkeolog olarak görevlendirilebildikleri gibi adli konularda, mahkemelerin arkeoloji alanında lisans diplomasına sahip olma ön koşuluna bağlı olarak bilirkişilik yapabilmektedirler.
Bir Üst Dereceye Geçiş
Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar, ALES sınavından geçerli not almaları ve yeterli düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla lisansüstü (yüksek lisans ve doktora) programlarda öğrenim görebilirler.
Sınavlar, Değerlendirme ve Notlandırma
Her dönem en az bir vize sınavı uygulanır. Vizelerin yanı sıra, her dönemin başında verilen dönem içeriğinde tarihleri belirtilen proje ve ödevler verilir. Her dönemin sonunda, öğrencinin final sınavına girmek zorundadır. Kriterler (ara sınav, proje, ödev ve final gibi) ve dönem sonu notuna etki oranları dönem başında dağıtılan ve/veya web sitesinde yayınlanan ders içerikleri açık biçimde belirtilir. Öğrenci yönetmeliği ve akademik takvime göre final sınavları üniversite tarafından belirlenen ve ilan edilen tarih ve yer ve zamanlarda yapılır. Öğrencinin dönem sonu notu ders sorumlusu tarafından ara sınav, proje, ödev ve final sınavı sonuçlarına göre verilir.
Namık Kemal Üniversitesinde geçme notu 100 üzerinden 60’tır. Ancak Final ya da bütünleme sınav sonucunun en az 50 olması zorunludur. Sınavlar, tam not 100 üzerinden değerlendirilir. Bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %40’ı ile yarıyıl/yıl sonu sınavında veya bütünleme sınavında alınan notun %60’ının toplamıdır. Dönem sonu-bütünleme notu dersin sorumlusu tarafından değerlendirme kriterleriyle birlikte Öğrenci İşlerine teslim edilir. Dönem sonu ve bütünleme notları öğrenci bilgi sisteminde yayınlanarak ilan edilir.
Notlar:
Alınan her ders için öğrenciye dönem notu olarak aşağıda belirtilen harf notları verilir. Harf notları, katsayı ve oran karşılıkları aşağıdaki gibidir. Öğrencilerin başarılarının değerlendirilmesinde esas alınan notlama sistemi, aşağıda belirtilen dereceler ve harfler ile ifade edilir:
Puan
Harfli Notu
Katsayı
Başarı Durumu
90-100
AA
4.00
Başarılı
80-89
BA
3.50
Başarılı
70-79
BB
3.00
Başarılı
65-69
CB
2.50
Başarılı
60-64
CC
2.25
Başarılı
50-59
DD
2.00
Başarısız
30-49
FD
1.00
Başarısız
0-29
FF
0.00
Başarısız
Öğrenciler DD, FD ya da FF aldıkları dersleri dersin açıldığı ilk dönem almak zorundadırlar.
Eğitim Öğretim Metotları
.
2018 yılında ilk kez öğrenci almaya başlayan Arkeoloji Bölümümüzde Klasik Arkeoloji, Protohistorya ve Önasya Arkeolojisi ve Tarihöncesi Arkeolojisi (Prehistorya) Anabilim Dalları mevcuttur. Öğrencilerimize, bu anabilim dallarında uzmanlığı olan öğretim üyeleri tarafından lisans düzeyinde dersler verilmektedir. Bölümde, öğrencilerimizin kullanımına açık bir laboratuvar ve bir bölüm kitaplığı yer almaktadır. Öğretim üyelerimizin katkıları ile 2022 yılından itibaren şekillenmeye başlayan kitaplığımızda önemli monografik yayınların yanında Olba, Adalya, Varia Anatolica, Tüba-Ar, Gephyra, Coloquium Anatolicum, Anmed, Ege Arkeoloji Dergisi gibi süreli dergiler de mevcuttur. Laboratuvar ortamımızda ise seramik buluntularının farklı dönem örnekleri sergilenmektedir. Öğrencilere bilgisayarlarda küçük buluntu çizimi, coğrafi bilgi sistemi, ölçme bilgisi gibi mesleki alanda bilgi ve becerilerini destekleyici deneyim olanakları sunulmaktadır.
Program Çıktıları
1-Arkeoloji alanında ilgili kişi ve kurumlar ile birlikte çalışma, bu kişi ve kurumlar ile
çeşitli görüşler paylaşma ve sorunlar ile ilgili çözüm önerileri getirme becerisi kazanır.
2-Arkeoloji biliminin tarihçesini ve farklı dönemlerde oluşmuş anlayışları bilerek, arkeolojik kavramlara farklı açılardan yaklaşabilme ve objektif yorum yapabilme olgunluğuna erişir. 3-Arkeoloji ile ilgili mevzuat ve uygulamalar hakkında bilgi sahibi olarak bilimsel
çalışmaları doğru bir biçimde yürütme becerisi kazanır.
4-Arkeoloji terminolojisi ve yöntemleri ile çağdaş bilimsel araştırma tekniklerini kullanma becerisine sahip olur. 5-Bibliyografik repertuar, arşiv envanteri, elektronik referanslar gibi bilgi erişim araçlarını kullanma bilgi ve becerisine sahip olur. 6-Çeşitli iletişim yöntemlerini kullanarak toplumu, Arkeoloji bilimi ve kültürel miras ile ilgili bilgilendirme ve bilinçlendirme çalışmaları yürütme becerisi kazanır. 7-Ekip çalışması içerisinde sorumluluk alma, problem çözme ve ortak bir amaç için
çalışma deneyimi, bilimsel etik kurallara göre hareket etme becerisi kazanır.
8-Her türlü arkeolojik malzeme hakkında temel bilgilere sahip olarak, arkeolojik eser
tanıyabilme, tanımlayabilme ve yorumlayabilme bilgisine sahip olur.
9-İhtiyaç halinde disiplinler arası görüş de alarak veri toplama, değerlendirme ve değerlendirme sonuçlarını rapor haline getirebilme ve bu bilgileri yazılı ve sözlü olarak aktarabilme becerisine sahip olur. 10-Karşılaştırmalı bir perspektifle ulusal ve uluslar arası bilgiye sahip olarak, arkeolojik bilgi birikimini güncelleyebilme, geçmişle güncel olaylar arasındaki ilişkiyi kavrayabilme becerisini kazanır. 11-Mesleğiyle ilgili hem teorik (üniversite eğitimi, müze deneyimleri vd.) hem de pratik
(kazılar, yüzey araştırmaları) bilgi ve deneyimler kazanır.
12-Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrayarak Arkeoloji alanında güncel konu ve teknolojiyi izleme ve dünyada bu konudaki gelişmeleri takip ederek kendini geliştirme ve katkıda bulunma becerisi kazanır.